Kiinteistökehittäjä, keraamikko, aktivisti, gospelmuusikko…Huhtikuussa toteutuneen IHME-teoksen, The Black Charismaticin, tekijä Theaster Gatesillä on monta roolia. Festivaalin taiteilijakeskustelussa Gates kertoo, miksi halusi tehdä muutakin kuin taidemarkkinoilla kiertäviä objekteja. Keskustelu on nyt katsottavissa IHMEen YouTubessa.
”Taiteellinen toimintani oli aika itsenäistä, siihen kuuluivat ego, ambitio, autonomia ja signeeraus, ja olin vähittäin kyllästymässä itseeni”, Gates kuvaa tilannettaan kymmenisen vuotta sitten alankomaisen Van Abbemuseumin johtaja Charles Eschelle. Gatesin IHME-festivaalilla vieraillut musiikillinen ensemble The Black Monks of Missisippi sai alkunsa Eschen kutsuttua Gatesin Eindhoveniin vuonna 2008. Chicagolaistaiteilijalle ryhmä on ollut vastalääkettä taiteilijuuteen liitetylle oletukselle muista riippumattomasta yksilösubjektista.
Keskustelussa Gates avaa myös muiden taideprojektiensa syntyä. Mikä on hänen suhteensa musiikkiin – tai kieleen ja kirjallisuuteen? Entä mikä erottaa Gatesin tavan käyttää uudelleen materiaaleja, kuten liuskekiveä purkukirkon katosta, amerikkalaisten minimalistien kuten Robert Rauschenbergin tavasta hyödyntää teoksissaan kadulta löytämäänsä? ”Väittäessäni etten toimi yksin valitsen tehtäväkseni hankalamman projektin kuin jos esittäisin, että teos ei riipu tietystä kertomuksesta sen taustalla”, Gates kiteyttää ja tekee eroa oletetusti kontekstittomaan tapaan tehdä minimalistista taidetta.
IHMEen YouTubesta löydät taiteilijakeskustelun lisäksi myös muut taiteilijoiden ja taidekentän vaikuttajien puheenvuorot viime keväältä.