IHME Helsinki 2023 -teos

Hiwa K on IHME Helsinki 2023 -teoksen taiteilija, kuva: Veikko Somerpuro

Hiwa K tekee IHME Helsinki 2023 -teoksen

IHME Helsinki on iloinen voidessaan kertoa, että kurditaiteilija Hiwa K tekee IHME Helsinki 2023 -teoksen. Teos tulee olemaan helsinkiläinen versio Chicago Boys – While We Were Singing, They Were Dreaming (Chicago Boys – he unelmoivat laulaessamme) -teoksesta, joka toteutui ensimmäisen kerran vuonna 2010 Lontoon Serpentine Galleryssä ja on sen jälkeen ollut koettavissa monissa keskeisissä kansainvälisissä taideinstituutioissa. Teos tuo yhteen eri taustaiset ihmiset, arjen kokemukset uusliberalismista, ympäristökriisistä ja populaarimusiikista. Avoin haku teokseen osallistumisesta julkistetaan tammikuussa 2023.

Chicago Boysin ydin oli joukko ihmisiä, joka amatööribändinä herätti henkiin 1970-luvun Lähi-idän pop-musiikin ja samaan aikaan toimi uusliberalismia tutkivana opintoryhmänä. Idea syntyi, kun tutkin YouTubesta dokumentteja Irakin sodasta, sen yhteydestä uusliberalismiin ja samalla kuuntelin lapsuuteni musiikkia. Näiden tapahtumien samanaikaisuus loi yhteyden niiden välille, josta tuli tärkeä jäljittäessäni toisen Persian lahden sodan syitä ja uusliberaalin talouden täytäntöönpanon vaikutuksia Irakissa. Minulle David Harveyn luennot uusliberaalin talouden historiasta ja Naomi Kleinin Shock Doctrine tulivat tärkeiksi lähteiksi. He saivat minut tutustumaan aikaisempiin talouden malleihin. Merkittävimpiä uusliberalististen uudistusten toteutuksia tapahtui yhtäältä Chilessä diktaattori Augusto Pinochetin vallankaappauksen jälkeen vuonna 1973 – jolloin Chicago Boys -nimellä tunnettu ekonomistiopiskelijoiden ryhmä astui valtaan – toisaalta Irakissa vuoden 2003 jälkeen suuressa valta-asemassa olleen Yhdysvaltain hallintovirkamiehen Paul Bremerin aikana. Talouksien onnistunut muutos poliittisen kuohunnan kautta liittyi selvästi sodan, diktatuurin ja vallankumouksen aiheuttamaan hämmennykseen.” kertoo Hiwa K teoksensa taustoista.

”Teoksen nimi Chicago Boys viittaa joukkoon nuoria chileläisiä taloustieteilijöitä, jotka ajoivat uusliberaalia talouspolitiikkaa Chilessä Pinochetin diktatuurihallinnon aikana 1970-luvulla. He olivat kaikki opiskelleet Chicagon yliopistossa vapaan markkinatalouden teoreetikon, ekonomisti Milton Friedmanin johdolla. Chicago Boys – While We Were Singing, They Were Dreaming jäljittää mahdolliset ”suhteet” (kuten Hiwa K sen ilmaisee) tämän liberaalin taloustieteen ensimmäisen toteutuksen ja useiden siihen aikaan tapahtuneiden rinnakkaisten tapahtumien välillä, kuten öljykriisi ja USA:n hyökkäysaikeet Saudi-Arabiaan. Yhtenä uudempana esimerkkinä uusliberaaleista hankkeista voitaisiin nähdä myös Irakin sota. Lisäksi Chicago Boys yrittää ymmärtää vasemmiston heikkenemistä 1970-luvun vaihteesta 1980-luvulle eri puolilla maapalloa. Kaikkea tätä kehitystä reflektoidaan kulttuuridynamiikan näkökulmasta, erityisesti populaarimusiikin kautta. Chicago Boys – While We Were Singing, They Were Dreaming on jatkuva, kollektiivinen ja monikansallinen projekti, joka harjoittelee vaihtoehtoista mallia tutkia globalisaatioprosessia ja sen vaikutusta arkikulttuuriin.” (Lähde: Casco Art Institute)

Helsingin versiossa Chicago Boys -teoksessa painottuvat uusliberalismiin nivoutuvat ekologisen ja sosiaalisen kestävyyden kysymykset. Hiwa K:n IHME Helsinki 2023 -teos toteutetaan lähes samanaikaisesti Helsingissä ja Sulaimaniassa, Irakin Kurdistanissa huhti-toukokuussa 2023. Yhteistyökumppanina Helsingissä toimii Kulttuurikeskus Stoa Itäkeskuksessa.


Hiwa K:n esittely

Hiwa K on taiteilija ja muusikko, joka asuu Sulaimaniassa, Irakin Kurdistanissa, minne hän palasi kolme vuotta sitten asuttuaan Saksassa toistakymmentä vuotta. Sulaimaniassa hän hankki maatilan ja opiskelee yhdessä paikallisten ihmisten kanssa, miten edistää permakulttuuria eli miten elää sopusoinnussa ympäristön kanssa. Permakulttuuri on ekologiaan perustuva suunnittelumenetelmä, jonka avulla pyritään luonnon prosesseja jäljittelemällä ja niitä hyödyntämällä kehittämään kestäviä järjestelmiä, jotka täyttävät yhtä lailla yksittäisen ihmisen, ihmisyhteisöjen kuin maapallonkin tarpeita lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Nämä järjestelmät voivat olla esimerkiksi ruoan ja energian tuotantoon, asumiseen tai taloudellisen toiminnan organisointiin liittyviä järjestelmiä.

Hiwa K on saanut peruskoulutuksensa Irakissa ja hän jatkoi itsenäistä opiskelua tapaamalla ajattelijoita, kuvataiteilijoita, muusikoita ja teatterintekijöitä. Näiden epävirallisten ja vakiintuneiden järjestelmien ulkopuolella tehtyjen opintojen pääalat olivat eurooppalainen kirjallisuus ja filosofia, joita Hiwa K opiskeli myös saatavilla olevista arabiaksi käännetyistä kirjoista. Muutettuaan Saksaan 25-vuotiaana hän opiskeli musiikkia flamencomestari Paco Peñan oppilaana. Hiwa K:n teokset haastavat normatiivisia tapoja tehdä taidetta antamalla uuden elämän mahdollisuuden kansankielisille muodoille ja suullisille historioille (Chicago boys, 2011), kohtaamistavoille (Ruuanlaittoa äidin kanssa, 2006) ja poliittisille tilanteille (Tämä sitruuna maistuu omenalle, 2011). Hänen lähdeaineistoaan ovat perheenjäsenten ja ystävien kertomat tarinat sekä arjen tapahtumat.

Hiwa K:n taiteilijuudesta välittyy jatkuva taidekasvatusjärjestelmän, ammattimaisiksi määriteltyjen taidekäytäntöjen sekä taiteilijamyytin kritiikki. Tämän takia monet hänen teoksistaan ovat vahvasti yhteisöllisiä ja osallistavia. Teokset arvioivat uudelleen opetus- ja oppimisjärjestelmien prosesseja ja luottavat jokapäiväiseen arkeen ja ihmisiin tärkeimpänä oppimisen paikkana.

Hiwa K on ollut mukana useissa yhteisnäyttelyissä, kuten La Triennale Pariisissa ja ”Edgware Road Project” -näyttelyssä Serpentine Galleryssa Lontoossa. Hänen Chicago Boys: While We Were Singing, They Were Dreaming -projektiaan ovat vuosien varrella isännöineet merkittävät kansainväliset instituutiot, kuten Gdanskin Alternativa Festival, Utrechtin CASCO, Lontoon Serpentine Gallery, New Museum/NYC, MACRO/Rome, MuHKA ja MUSAC in León. Hiwa K osallistui Manifesta 7 -biennaaliin vuonna 2008 ja Venetsian biennaaliin vuonna 2015.

Lue lisää: hiwak.net


Miksi Hiwa K?

“Valitsimme Hiwa K:n seuraavan tilausteoksen tekijäksi, koska hänen taiteilijuutensa lähtökohtana ovat IHME Helsingin kanssa yhteiset arvot: ekologinen ja sosiaalinen kestävyys, yhdessä kokeminen ja tekeminen, muutokseen kannustaminen ja muutoksen synnyttäminen. Pandemiaan sopeutumisen jälkeen, kriisien kyllästämässä maailmassamme moni kokee tarvetta kokoontua yhteen, tutustua toinen toisiimme ja kuunnella toinen toistemme tarinoita. Chicago Boys tarjoaa mahdollisuuden tähän kootessaan ihmiset soittamaan yhdessä valitsemaansa musiikkia niin pienemmällä kuin isommallakin joukolla, ydinryhmän lisäksi myös yleisö saa osallistua bändiharjoituksiin.” kertoo IHME Helsingin toiminnanjohtaja Paula Toppila, joka aikoo vuosikymmenten tauon jälkeen kaivaa myös itse kitaran kotelosta.

“Yhdessä Hiwan kanssa kokeilemme nyt toista kertaa yhteistyötä Suomen lisäksi paikallisesti taiteilijan kotimaassa. Ensimmäisen kerran päätimme tehdä niin IHME Helsinki 2022 tekijän, intialaistaiteilija Amar Kanwarin kanssa. Kanwarin The Sovereign Forest -hankkeelle mahdollistamme jatkoa pandemian vuoksi kahden vuoden viiveellä Odishan maakunnassa Intiassa vuonna 2023. Hiwan kanssa toteutamme Chicago Boys -teoksen ensimmäistä kertaa taiteilijan kotimaassa, Sulaimanian kaupungissa, mikä on merkittävä tapaus myös taiteilijalle itselleen. Molemmat hankkeet toteutetaan paikallisina tuotantoina, mutta pohdimme myös mahdollisuuksia tutustuttaa paikallisyhteisöt toisiinsa ja oppia esimerkiksi siitä, miten ilmastokriisi vaikuttaa näissä kohteissa ja miten siihen varaudutaan” jatkaa Toppila.

IHME Helsinki teosten taiteilijat valitaan IHME Helsingin Advisory Boardissa, johon kuuluivat Hiwa K:n valinnan hetkellä puheenjohtajana toimivan Toppilan lisäksi professori Ute Meta Bauer (Nanyang Technological University, Singapore), tutkija ja taiteilija Antti Majava (BIOS- tutkimusyksikkö), professori Jussi Parikka (Aarhus University, Tanska) ja dekaani Hanna Johansson (Taideyliopiston Kuvataideakatemia). Kesäkuussa 2022 Hanna Johanssonin kausi päättyi ja hänen tilalleen kutsuttiin vanhempi tutkija Hanna Guttorm (Helsingin yliopisto).