IHME Helsinki -teos 2020 siirtyy – ilmastotyö jatkuu

03/06/2020
Jana Winderen taustatyömatkallaan Helsingissä elokuussa 2019. Kuva: Paula Toppila.

TIEDOTE

Julkaisuvapaa 3.6.2020 klo 12

Lataa PDF >>

Suomen hallituksen päätökset kesäajan koronarajoituksista 4.5.2020 koskettavat myös IHME Helsinkiä. Taiteilija Jana Winderenin ääni-installaatio Soutustadionilla siirtyy toteutettavaksi elokuussa 2021. Siirrolla IHME haluaa varmistaa IHME Helsinki -teoksen korkeatasoisen toteutuksen ja samalla huolehtia kävijäturvallisuudesta ja vastuullisuudesta.

”Yhteistyöni IHMEen ja muiden kumppanien kanssa on edennyt hienosti taustatyön ja teknisen toteutuksen osalta. Merkittävä osa teosprosessia, suunnittelemani kahden viikon tallennus- ja taustatyömatka Helsinkiin, jää kuitenkin matkustusrajoitusten vuoksi tekemättä. Tämä työvaihe on välttämätön teoksen valmistumisen kannalta ja edellyttää läsnäoloani paikan päällä, puhumattakaan teoksen virittämisestä Soutustadionin ainutlaatuiseen arkkitehtuuriin ja ääniympäristöön”, kertoo taiteilija Jana Winderen.

”Toivomme, että Jana pääsee syksyllä taas Helsinkiin. Sillä välin keskitymme asioihin, joita pystymme tekemään. Pohdimme edelleen sitä, miten tehdä nykytaiteen tilaajaorganisaationa kansainvälistä yhteistyötä ja luoda merkityksellisiä sisältöjä ympäristökriisin ja biodiversiteettikadon aikakaudella.” kertoo tulevaisuuden suunnitelmista toiminnanjohtaja ja kuraattori Paula Toppila. Lue lisää IHMEen Ilmastoteoista >>

Alun perin installaation lopetustapahtumaksi suunniteltu yleisötapahtuma Soutustadionilla toteutetaan lauantaina 22.8.2020. Myös syksyn muut IHME Helsingin ja kumppaneiden keskustelutilaisuudet ja seminaarit toteutetaan suunnitellusti. Tiedotamme syyskauden tilaisuuksista lähiaikoina tarkemmin.

IHME tulee tuottamaan vuonna 2021 kaksi teosta pääkaupungin julkisiin tiloihin: IHME Helsinki 2020 -teoksen lisäksi myös vuoden IHME Helsinki 2021 -tilausteoksen. Vuoden 2021 teoksen tekijä ja teos tullaan julkistamaan syksyllä 2020.

Lisätiedot: Toiminnanjohtaja Paula Toppila, paula.toppila@ihmehelsinki.fi, p. 045 1240096

IHME Helsinki on nykytaiteen tilaajaorganisaatio, joka yhdistää taiteen ja tieteen maailmat. IHME tuottaa vuosittain teoksen julkiseen tilaan sekä keskustelusarjan luomaan näkemystä ja toiveikkuutta ympäristökriisiin. IHMEen teokset ja tapahtumat ovat avoimia ja ilmaisia kaikille. IHME Helsinkiä tukevat perustajasäätiö Taidesäätiö Pro Arten lisäksi vuosina 2020-22 Saastamoisen säätiö sekä Koneen säätiö.