IHME Nykytaidefestivaalista tulee IHME Helsinki

20/05/2019

Tiedote 21.5.2019

Lataa PDF täältä

Nykytaidefestivaalina tunnettu IHME muuttaa toimintaansa ja jatkaa nimellä IHME Helsinki tästä päivästä lähtien. Nykytaide ja kansainvälisiltä taiteilijoilta tilatut uudet teokset säilyvät toiminnan ytimenä. Uusia painopisteitä ovat taiteen ja tieteen yhteistyö sekä ekologisesti kestävät toimintatavat.

IHMEen toiminnanjohtaja Paula Toppila kertoo uudistuksesta ja sen taustoista: ”Kuluneen kymmenen vuoden aikana toimintaympäristöt ovat muuttuneet merkittävästi niin taiteen kentällä, suomalaisessa yhteiskunnassa kuin globaalistikin. Ilmastonmuutos ja kestävyyskriisi tulevat muuttamaan elämäämme ratkaisevasti tulevaisuudessa. Nämä ilmiöt näkyvät taiteilijoiden parissa yhä kasvaneena kiinnostuksena työskennellä yhteistyössä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. Haluamme tarjota yleisöillemme tietoa, jaettuja kokemuksia ja mahdollisuuksia luovaan ajatteluun tulevaisuuden suurten muutosten edessä. Taide tarjoaa uusia näkökulmia maailmaan vaihtoehtoisten menneisyyksien, nykyhetkien ja tulevaisuuksien kautta. Näiden lähtökohtien vuoksi pidämme tärkeänä myös sitä, että olemme nykytaiteen asiantuntijaorganisaationa mukana pohtimassa ja testaamassa kestäviä toimintamalleja tuottaa taidetta ja tietoa ekologisen jälleenrakentamisen aikakaudella.”

IHME Helsinkiä rahoittavat vuosina 2020-22 perustajasäätiö Taidesäätiö Pro Arte, Koneen säätiö sekä Saastamoisen säätiö. IHME-tapahtumat ovat tulevaisuudessakin maksuttomia. Lisää IHME Helsingistä >>

Uusi asiantuntijatyöryhmä ohjaa toimintaa

IHMEttä ohjaavan asiantuntijatyöryhmän kokoonpano muuttuu uuden painotuksen myötä. Työryhmässä jatkavat Taideyliopiston professori Hanna Johansson ja IHMEen toiminnanjohtaja Paula Toppila, joka toimii tulevaisuudessa asiantuntijatyöryhmän puheenjohtajana. Työryhmässä jatkaa myös syksyllä 2018 työryhmässä aloittanut, Nanyangin teknillisen yliopiston (NTU) yhteydessä toimivan Singaporen nykytaiteen keskuksen johtaja, kuraattori, professori Ute Meta Bauer.  Kesäkuussa asiantuntijatyöryhmässä aloittavat uusina jäseninä Southamptonin yliopiston professori ja Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin teorian dosentti, Jussi Parikka sekä tutkija, taiteilija Antti Majava. Lisää työryhmästä >>

Jana Winderen vuoden 2020 taiteilija

IHMEen nykyinen asiantuntijatyöryhmä on kutsunut norjalaistaiteilija Jana Winderenin tekemään ensimmäisen, vuonna 2020 toteutuvan teoksen, Helsinkiin. Winderen on äänitaiteilija, jota kiinnostavat muiden lajien tuottamat ääniympäristöt ja ekosysteemit. Hän tutkii erityisesti vedenalaista maailmaa käyttäen tutkimusvälineinään uusinta teknologiaa. Lisää taiteilijasta >>

IHME Helsingin verkkosivut löytyvät osoitteesta www.ihmehelsinki.fi ja henkilökunnan sähköpostit muuttuvat @ihmehelsinki.fi -loppuisiksi.

Lisätiedot: Toiminnanjohtaja Paula Toppila, paula.toppila@ihmehelsinki.fi, p. 045 1240096

Lehdistömateriaalit ja kuvat osoitteesta: https://www.ihmehelsinki.fi/medialle/

Salasanat pyydettäessä tuottaja Päivi Matalalta paivi.matala@ihmehelsinki.fi, p. 045 2350080.

IHME Helsinki tilaa kansainvälistä nykytaidetta julkiseen tilaan. Taiteen, tieteen ja muiden alojen kumppanuuksien kanssa syntyvät vuosittaiset teokset tarjoavat näkökulmia aikamme suuriin kysymyksiin planeettamme tilasta. Teoksen yhteydessä koettua jatketaan keskustelutilaisuuksissa ja tapahtumissa. IHMEen maksuton ohjelma on suunnattu kaikille kulttuurista ja ekologisesta uudelleenrakentamisesta kiinnostuneille Suomessa ja ulkomailla.