Jana Winderenin IHME Helsinki-teos toteutuu Soutustadionilla

07/04/2020
IHME Helsinki -tilausteos, Jana Winderenin ääni-installaatio on kuultavissa stadionin katsomossa istuen elokuussa 2020. /The IHME Helsinki commission, the sound installation by Jana Winderen can be listened from the seats of the Rowing Stadium in August 2020. Kuva/ Photo: Jana Winderen.

Tiedote 7.4.2020

Lataa PDF >>

Ensimmäinen IHME Helsinki -teos on avoinna yleisölle 7.-25. elokuuta. Norjalaistaiteilija Jana Winderenin paikkasidonnainen ääni-installaatio on silloin esillä Taivallahden rannalla sijaitsevalla Soutustadionilla Helsingissä. Soutustadion on arkkitehti Hilding Ekelundin (1893-1984) vuoden 1940 olympialaisia varten suunnittelema funktionalistinen helmi. Stadionin katsomo avautuu merelle päin, mikä näytti täydelliseltä ratkaisulta taiteilijalle, joka haluaa kiinnittää huomiomme vedenalaiseen maailmaan. Winderenin ääniteos on kuultavissa katsomossa. Lue lisää taiteilijasta >>

“Jana Winderenin työ, jonka keskipisteenä ovat olleet jo pitkään merten ja muiden vesistöjen ekosysteemit ja niiden muutokset, on jatkuvasti ajankohtaista. Tämä siksi, että ilmastokriisi kiihdyttää esimerkiksi Itämeressä tapahtuvia negatiivisia muutoksia, kuten rehevöitymistä, entisestään.”kertoo IHME Helsingin toiminnanjohtaja ja kuraattori Paula Toppila.

Jana Winderenin teoksen taustatyöhön liittyviä kohtaamisia tuodaan esiin kevään ja kesän aikana. Taiteilijan haastattelu Itämeri-tutkija, limnologi Seppo Knuuttilan kanssa löytyy verkkosivultamme. >>

“Jana Winderenin teos on ensimmäinen IHME Helsinki -teos, jonka tuotannossa etsimme ratkaisuja, joilla voimme pienentää teoksen hiilijalanjälkeä. Tämä tarkoittaa neuvottelua monista asioista jo teoksen suunnitteluvaiheessa. Kansainvälisen seminaarin sijaan julkaisemme IHMEen verkkosivuilla keskusteluja taiteilijan ja eri alojen asiantuntijoiden välillä ”, kertoo Paula Toppila. Lue lisää vinkkejä toimiin kohti hiilineutraalia taidetoimijuutta Ekoblogistamme. >>

Suomen hallituksen asettamien koronavirusepidemian leviämistä estävien toimenpiteiden vuoksi aikataulumuutokset ovat mahdollisia.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt: Toiminnanjohtaja, kuraattori Paula Toppila: paula.toppila@ihmehelsinki.fi, p. 045 124 0096

Lehdistömateriaalit ja kuvat osoitteesta: www.ihmehelsinki.fi > Medialle. Salasana kulttuurituottaja Päivi Matalalta: paivi.matala@ihmehelsinki.fi, p. 045 235 0080

IHME Helsinki on nykytaiteen tilaajaorganisaatio, joka yhdistää taiteen ja tieteen maailmat. IHME tuottaa vuosittain teoksen julkiseen tilaan sekä keskustelusarjan luomaan näkemystä ja toiveikkuutta ympäristökriisiin. IHMEen teokset ja tapahtumat ovat avoimia ja ilmaisia kaikille. IHME Helsinkiä tukevat perustajasäätiö Taidesäätiö Pro Arten lisäksi vuosina 2020-22 Saastamoisen säätiö sekä Koneen säätiö.