IHME Helsinki 2022 -teosraportti 5#

01/04/2022

Viides viikko – metsä ja ihminen

IHME 2022 -teos, verkkokurssi Learning from Doubt on edennyt puoleen väliin. Kymmennen viikkoa kestävän verkkokurssin viides viikko on toinen osa kurssin osuutta The Exhibition, jossa tarkastellaan Amar Kanwarin The Sovereign Forest -näyttelyä tarkemmin. Kurssisivulle on avautunut laaja kokonaisuus materiaaleja. Tällä viikolla osallistujat saavat tutustua esimerkiksi The Sovereign Forestia käsitteleviin ja siihen liittyviin teksteihin, haastattelumateriaaliin, sekä kirjaan. Esillä on myös dokumentaatiota The Sovereign Forestin siemenpankista, jossa on esillä maanviljelijä ja siemenaktivisti Natabar Sarangin keräämät 272 eri riisilajiketta. Kurssin seuraava viikko tulee keskittymään siemenpankkiin tarkemmin.

Viidennen viikon aloittaa jälleen virtuaalitapaaminen Kanwarin ja kurssin osallistujien kesken. Tapaamisessa Kanwar avaa yksityiskohtaisemmin edellisen ja uuden viikon materiaalien lähtökohtia ja historiaa, sekä suhdettaan niihin. Kysymyksiä ja ajatuksia nousi esimerkiksi siitä, kuka säätää lait ja kenellä on oikeus tulkita niitä. Tiedonhallintaan liittyvät valtarakenteet sai myös aiheena osakseen pohdintaa. Näiden lisäksi keskustelussa kulki mukana aiemmilta viikoilta tuttu teema maan omistajuudesta ja erityisesti siihen liittyvistä juridisista kysymyksistä.

 

Kenen valta?

Kanwar kertoo The Sovereign Forestin kasvaneen metsän lailla, teos teokselta. Hän kertoo taustalla olevan erityisesti elokuvan The Scene Of Crime (2011) viimeinen kuva puusta, joka tälläkin kurssilla nähdään esimerkiksi kurssin kirjautumissivulla. Kanwar kertoo kuvan kohdalla pohtineensa sitä, mikä on puun ja metsän oma asema ja paikka. Tähän teoksen nimikin viittaa: kyse on puun, metsän, maan autonomiasta. Luonto ei katso valtioiden rajoja tai suvereniteettia, vaikka valtiolla onkin keinoja ottaa maata haltuunsa ja käyttöönsä. Se, miten voimme ymmärtää maahan kohdistuvaa rikosta, on aivan keskeinen seikka koko kurssin läpi.

Viidennen viikon materiaaleissa keskeiseksi nousee Usha Ramanathanin essee, joka on kirjoitettu reaktioksi The Sovereign Forestille. Materiaaleissa on myös Ramanathanin haastattelu, jossa hän käsittelee näitä aiheita, maata ja sen omistusta sekä näiden suhdetta lakiin, tarkemmin. Sekä esseessä että haastattelussa Ramanathan kysyy, mitä maan omistaminen ylipäätään tarkoittaa? Kysymys liittyy suoraan kolonialistisiin rakenteisiin ja näin myös Intian historiaan.

 

Teos, kokemus ja visuaalisuus

Yhdysvaltalainen teoreetikko ja runoilija Fred Moten on esittänyt, että länsimaisessa ajattelussa näköaisti sijoitetaan edelleen muiden aistien yläpuolelle. Kanwarin tuotanto purkaa ajatusta siitä, että näköaistin kautta hahmotettava olisi älyllisesti arvokkaampaa kuin muiden aistien kautta hahmotettavat teokset. Esimerkiksi teos The Constitution (2012) kysyy, mikä kurottaa painetun sanan yli? Mitä emme voi lukemalla hahmottaa?

Vaikka moni Kanwarin teoksesta on visuaalisesti vaikuttava, ajattelee hän Motenin tapaan, että taideteoksen kokeminen on moniaistillinen tapahtuma. Tämä on esillä myös Learning from Doubt -kurssilla, esimerkiksi keskustelun ja ääniteosten myötä. The Sovereign Forest on, kuten keskustelussa tuli ilmi, metsän kaltainen paikka. Teokseen tulee mennä, ja siihen voi uppoutua.

 

IHME Helsingin harjoittelija Eero Karjalainen raportoi Amar Kanwarin kurssista IHME Helsingin kanavissa koko kurssin keston ajan. Tekstit julkaistaan ja ne ovat luettavissa raportit-arkistossa.